Werkbezoek aan de bibliotheek van de TU Delft

Op donderdag 1 juli bezochten wij, Huib Verhoeff, Oana Draghici en Marijke Niessen de bibliotheek van de TU Delft in het kader van het project “Partner in Science” /Aandacht voor de klant.

Deze bibliotheek is eind jaren negentig gebouwd volgens het spraakmakende ontwerp van architectenbureau Mecanoo. De bibliotheek heeft één giga boekenwand van zo’n 20 meter hoog, een fantastisch gezicht. Inmiddels wordt er weer verbouwd, om de bibliotheek te laten aansluiten bij de modernste inzichten over een klantgerichte en zichtbare bibliotheek, die ook ontmoetingsplaats is: veel licht, een computer(leer-)zaal, een zaal voor bijzondere collecties (Trésor), aantrekkelijk (met thema-posterwand) vrolijk gekleurde ruimtes met PC waarin studenten kunnen samenwerken, een koffieruimte, één balie waar je voor alle vragen terecht kunt, mét ICT-servicepunt. Daarnaast is er een rondwandelende ICT-er, als zodanig ook herkenbaar, die problemen op de werkplek oplost.

Daar waar Utrecht vakspecialisten en informatiespecialisten kent, heeft Delft accountmanagers, informatiespecialisten en bibliotheekspecialisten. De bibliotheekspecialist (een voor ons onbekende functie) ondersteunt de accountmanagers en de informatiespecialisten, gaat mee naar vergaderingen van de bibliotheekcommissie, helpt mee met het vervaardigen van instructiemodules, etc.

De informatiespecialisten zijn de vak- / inhoudsdeskundigen. Zij maken de instructiemodules, zorgen voor inbedding in het curriculum, geven de instructies en zijn verantwoordelijk voor de collectionering. Met andere woorden: zij máken de producten.

De accountmanagers zetten de producten uit in de faculteit. Zij onderhouden de contacten met de klant in de faculteit, via overleg in bibliotheekcommissies, overleg met onderzoeks- en onderwijscoördinator over informatievaardigheden,  docententrainingen, workshops en e-learning module. Er zijn standaarddiensten, maar ook pakketten op maat zijn mogelijk. De accountmanager voert ook de (contract)besprekingen met de faculteitssecretaris.

Delft heeft een online informatievaardigheden module TUlib, die in feite als naslagwerk dient voor mensen die niet goed weten hoe zij moeten zoeken. De diverse informatievaardigheden-cursussen voor de 1e– en 2e jaars, de bachelors en de masters zijn om TUlib heen gebouwd en bevatten curriculumgerelateerde opdrachten.

Het repository van Delft is een ‘open access’ repository, waarin de weten-schappelijke publicaties van de universiteit ‘full text’ opgenomen zijn.

Kortom: Delft mag en kan gezien worden.

Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0. Bookmark de permalink .

Een reactie op Werkbezoek aan de bibliotheek van de TU Delft

  1. Jan de Boer zegt:

    Ik kom juist terug uit Delft van weer een werkbezoek. Daarover later meer. Maar al bij binnenkomst kon de bibliotheek voor mij niet meer stuk. Op de balie lachtte een geit mij toe vanaf een foldertje. Wat blijkt, voor elke 1000ste publicatie in de repository van Delft doneert de TU een geit aan een familie in Bangladesh.

    You get published, they get a goat!

    Geweldige actie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s