Klantsegmentatie: scholieren als voorbeeld

Hoe gebruiken kinderen anno nu de bibliotheek? Recent onderzoek heeft verrassende conclusies die haaks
staan op de alarmkreten over de toekomst van bibliotheken: ‘Iets meer dan 8 op de 10 scholieren bezoekt de bibliotheek en ervaart dit als ‘normaal’ of ‘leuk’. Als UB stemt dit optimistisch: een deel van die lezende kinderen worden lezende studenten.  Dit onderzoek voert ook een klantsegmentatie uit, een concept uit de marketing die momenteel doorgang vindt in de bibliotheekwereld (b.v. Openbare bibliotheek Almere).

De vijf profielen (=karakterschetsen) helpen om verschillende klantengroepen met verschillende behoeftes te onderscheiden. In het onderzoek worden 5 types kinderen/jongeren onderscheiden: bedachtzamen, materialisten, avonturiers, sociaal betrokkenen en individualisten.
Door te kijken naar mensentypes, prik je door meer standaard indelingen zoals op leeftijd. Verfrissende manier om onze persona’s te benaderen en uit te breiden? Lees meer over het onderzoek in dit Artikel van Informatie Professional

Dit bericht werd geplaatst in doelgroepen, I&M2.0. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s