Be prepared: “Iedereen verslaafd in 2020”

Op deze rustige vrijdag heb ik een zeer inspirerend rondje gemaakt op de site van Essentials-media (vaktijdschriften Intellectueel Kapitaal en Digitale Bibliotheek en veel meer recensies en archief zijn daar te vinden, voor wie het nog niet kent).

Het artikel Iedereen verslaafd in 2020 trok mijn aandacht: ik ben dol op toekomstvoorspellingen en was ook  wel nieuwsgierig naar de geestesverruimende mogelijkheden van die verslavende middelen. Het blijkt een verslag te zijn van een onderzoek naar het “App-effect”:”In samenwerking met een internationaal team van technologie- en gedragsexperts heeft Sogeti’s VINT vier toekomstbeelden uitgewerkt die inzage geven in gedragspatronen in onze samenleving in 2020.” “De vraag is niet welk van beschreven toekomstbeelden werkelijkheid wordt. Het zijn vier krachten die tegelijkertijd opspelen en onze maatschappij gaan herordenen”, aldus Menno van Doorn.
Er komt een (gratis) symposium hierover, maar ja, dat is nou juist op de dag van ons uitje… Dus collega’s elders, pak je kans: http://www.vintsymposium.nl/programma.htm 

De drugs van de titel zijn de apps,  als verlenging van je persoonlijke identiteit . Marshall MacLuhan, de media-goeroe uit de jaren ’60, definiëerde de media als verlengstuk van de mens, eerst de tamtam en dan de telefoon. De ‘next step’ die ons te wachten staat: de complete integratie van individu en technologie. Echt altijd en overal. Dit heeft behoorlijk wat consequenties op  het gedrag van mensen (klanten, maar ook wij zelf) en op dienstverlening. “In een wereld waarin niet organisaties maar individuen de dienst uitmaken, wordt narcisme leidend”.

Door de belangrijkste effecten op een rij te zetten en negatief/positief tegenover elkaar te zetten, maakt dit artikel duidelijk dat binnen de veranderingen de keuze blijft hoe je er tegenaan wilt kijken: kans of bedreiging?
(naar het hele artikel)

 Negatief                                                                  Positief

Privacy is overleden                                                Mijn digitale ik helpt me verder

Concentratie steeds moeilijker                                 Kennisverspreiding steeds sneller

Dommer                                                                   Slimmer

Vertrouwen is dood                                                Transparantie dwingt goed gedrag af

Efficiency leidt tot infobesitas                                 Gedrag van mens staat centraal

Narcisme bloeit als nooit tevoren                            Social Business makkelijker realiseerbaar

Onbeperkt veeleisende klant                                   Betere dienstverlening

Economische groei                                                  Economische groei

Doorgaan op oude voet                                          Nieuw waardesysteem

Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s