UBUSmart: van 0 naar een nieuwe mobiele site in 5 maanden

Met nog maar ruim twee weken te gaan, komt de deadline van mijn eerste project hier in de bibliotheek nu snel dichterbij. Dat project is de ontwikkeling van een nieuwe versie van de mobiele website, oftewel: UBUSmart. ’t Is mijn eerste project omdat ik (pas) sinds juni dit jaar hier ben aangesteld.

Zo tegen de eind van het project kijken we, als projectgroep, er natuurlijk naar uit om de nieuwe site op te leveren, en het leek ons leuk om jullie die laatste spannende weken hier op intranet en blog te laten meebeleven. Hoofdontwikkelaar Marina en ik gaan jullie daarom de komende dagen vertellen hoe het gaat. Halen we de deadline zonder kleerscheuren?

Om te beginnen kijk ik eerst even achteruit. Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd in de afgelopen 5 maanden?

Een nieuwe versie van de mobiele site ontwikkelen duurt langer dan 5 maanden, dus toen ik de leiding van het project in handen kreeg was er al flink wat werk verzet. Het eerste wat ik heb gedaan is voor mijzelf helder krijgen hoe het project eigenlijk in elkaar steekt. Omdat de vaart er flink in zat heb ik zelf flink moeten aanzetten om al mijn vragen beantwoord te krijgen. En als nieuweling had ik er natuurlijk nogal wat: wat moet er eigenlijk precies worden ontwikkeld? Wie zijn eigenlijk al die mensen in de projectgroep en uit welke afdelingen komen ze allemaal? Wie beslist er in het project – en wat is er allemaal al besloten? En waarom maken we überhaupt eigenlijk een nieuwe versie van de site?

Gelukkig had mijn voorgangster (Jikke de Groot) flink wat informatie op papier gezet, waarmee ik een goed startpunt had. Daarnaast heeft de bereidwilligheid van collega’s om vragen te beantwoorden ook flink geholpen; steeds als ik langskwam voor weer meer vervolgvragen – waarom doen we het hier eigenlijk zus, kan het niet ook zo – werd ik uitgebreid te woord gestaan.

Langzamerhand werd me steeds duidelijker wie zich waarmee bezig hield en waarom. Tegelijkertijd ontwaarde ik ook enkele haken en ogen. Ik miste bijvoorbeeld een overzicht van de eisen waar de mobiele site aan zou moeten voldoen; dat hebben we uit alle documentatie gedestilleerd en door de stuurgroep laten afhameren. Verder vond ik dat de mening van de eindgebruikers beter ‘hoorbaar’ zou moeten zijn in het project. Daarvoor is er een gebruikersvertegenwoordiging in het leven geroepen die op een zekere momenten de ontwikkelaars waardevolle feedback heeft gegeven.

In de loop van de afgelopen maanden is het project van ‘die hele grote groep mensen die ik allemaal niet ken’, dus langzamerhand ook mijn project geworden. En daardoor begin ik niet alleen de spanning van de naderende deadline al echt te voelen, maar ook de trots dat er straks een nieuwe mobiele site is. Als ’t allemaal lukt, tenminste.. Ik houd jullie op de hoogte!

Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0, IT, mobiel, projecten, Web2.0, website. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s