UBUSmart – Negen maanden

In het vorige stukje over UBUSmart schreef Johan dat hij nu 5 maanden met UBUSmart bezig is. Voor mij is het al iets langer: op 10 februari was onze eerste bijeenkomst over wensen, eisen, mogelijkheden en onmogelijkheden voor een nieuwe mobiele website. Ik doe dus al negen maanden UBUSmart en ik zal blij zijn als het kindje er is. Want wat moet er veel gebeuren voordat je echt iets hebt.

Alle wensen en eisen moeten vertaald worden in requirements. Die moeten weer worden uitgewerkt in use cases. Op basis van de use cases moeten de ontwikkelaars een functioneel en een technisch ontwerp maken. En dan moeten ze van dat alles een mooie website maken. Intussen komen er dan ook nog een interactie-ontwerp en een grafisch ontwerp, die ook verwerkt moeten worden. Vandaar dat er meerdere ontwikkelaars aan gewerkt hebben, met een hoofdontwikkelaar om één en ander te coördineren.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik hoofdontwikkelaar ben. We doen niet vaak projecten met een hoofdontwikkelaar, dus ik had geen kant-en-klaar voorbeeld van hoe je zoiets aanpakt. Dat heeft als groot voordeel dat ik het zelf kon verzinnen. We begonnen met een brainstorm: alle ontwikkelaars bij elkaar in een kamer, stiften bij de hand, discussiëren en tekenen over alles wat we van belang vonden. Hoe zet je een mobiele site op? Hoe zorg je dat alle nodige gegevens er op getoond kunnen worden? Hoe zit het met de beveiliging? Is deze wens van de gebruikers te vervullen? Uit deze sessies kwam de eerste versie van de architectuur van de website. En, ook belangrijk, iedereen werd enthousiast over het project.

Omdat niet iedereen alles tegelijk kan en er ook nog ander ontwikkelwerk gedaan moest worden, hebben we toen het werk verdeeld. Terwijl de één bezig was met requirements, maakte de ander een globale opzet van de site en werkte nummer drie aan verbetering van de inlogmogelijkheden. De één maakte een webservice op Aleph, de ander zorgde dat de nieuwe site die webservice ging gebruiken.

Natuurlijk gingen er dingen niet zoals verwacht. Zoiets als “toon de openingstijden uit Webpresence” klinkt zo simpel, maar uiteindelijk hebben we daarvoor iets moeten laten maken door een externe programmeur. Tijdens het project werd beslist dat het mooier was om Aleph zoekresultaten binnen de mobiele website te tonen, in plaats van de gebruiker door te sturen naar Aleph zelf. Dus dan zit je opeens een soort mini-Aleph te maken.

Maar nu, negen maanden na het begin, hebben we een site waarvan alles het doet. Nu moet er nog één ding gedaan worden: we hebben een grafisch ontwerp laten maken en dat moet nog in de site verwerkt worden. Ook dat valt niet altijd mee: probeer maar eens om je tabs zo te maken dat ze op elk formaat telefoon netjes naast elkaar staan.

We zitten hier dus omringd door diverse telefoons te zorgen dat de site niet alleen bruikbaar, maar ook mooi wordt. Over anderhalve week weten we of dat gelukt is. Stay tuned!

Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0, IT, mobiel, projecten, Web2.0, website. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s