pc’s de deur uit? – selfservice weblectures – klanttevredenheid ICT – ipads uitlenen

En hierbij nog een varia van leuke onderwerpen vanaf het EDUCAUSE/NerComp congres. Morgen weer thuis :)

PC-gebruik – een onderzoek op University of New Hampshire
Bij de meeste universiteiten is er een lichte daling van aantal pc’s te zien. Maar het aantal studenten met een laptop blijft gestaagd stijgen (aantal studenten met een pc daalt langzaam). Slechts 10% heeft nog steeds geen laptop of pc. Maar: de pc’s op de campus worden echter nog intensief gebruikt – hoe komt dat? Men gebruikt de pc’s meestal niet vanwege unieke applicaties: 95% van het gebruik is MSoffice en internetbrowser, en die heeft men ook op de eigen pc of laptop.

Het blijkt na onderzoek dat men de pc simpelweg makkelijk in gebruik vindt, vooral voor het printen. Op deze universiteit kan men ook printen vanaf een eigen laptop, maar deze dienst is blijkbaar niet bekend of niet makkelijk genoeg. Verder geeft men aan dat men de laptop niet graag meesjouwt.

Kortom: als het printen vanaf andere devices makkelijk wordt gemaakt, zouden een heel aantal pc’s weg kunnen! Door te investeren in een makkelijke printservice, kan men bezuinigen op de pc’s.

We zouden in onze UB’s dus eigenlijk een hele goede printservices moeten hebben. Je geeft een printopdracht vanaf je eigen device (laptop, tablet, thuispc, smartphone) en je haalt je print op door even je collegekaart te scannen bij de printer, de betaling vindt automatisch plaats en de printer print supersnel je document. En het geven van die printopdracht zou dan geen handleiding moeten vergen; misschien wel zoiets simpels als een attachement mailen aan printmij@uu.nl. Zou moeten kunnen, toch?

Op termijn ziet men wel de pc’s grotendeels verdwijnen. Er is wel ruimte voor speciale diensten: pc’s met hele specifieke software (autocad, videomontage, etc), groepsruimtes met faciliteiten (groot scherm!), en ‘vangnet’ pc’s (als je eigen device stuk is, niet bij je hebt, etc.).

Self service weblectures
Camtasia Relay lijkt een mooie aanvulling op de mediasite software die wij ook hebben in de UU (we noemen dat weblectures). Deze software kunnen studenten en docenten gebruiken om zelf een simpele opname te maken van een college. Je neemt het scherm op (meestal de powerpoint, maar het mag ook iets anders zijn dat een docent toont op het scherm) en het geluid; en als je wilt ook de beelden van een webcam. De software is extreem simpel gemaakt; het vergt zelfs geen installatie van de software op de pc’s (de software opstarten vanaf een usb stick kan ook); het bestaat bijna alleen uit een record en een pauze knop. Het mooiste is dat na het openen de opname kan worden verstuurd naar de weblecture server, of naar youtube, blackboard, iTunesU, Drupal, etc.

En zo kan je niet alleen een college opnemen, maar ook een (stukje van) een werkcollege, of een instructie voor iemand anders over hoe je een website of software gebruikt, etc. En: je kunt de software ook als een app op je telefoon zetten, zodat je elders een opname kan maken. Op 1 universiteit bleek dat er een groep van tientallen zeer intensieve gebruikers was ontstaan die grote aantallen korte video’s produceert, en toepassingen bedenken waar men van tevoren nooit aan had gedacht!

Klanttevredenheid ICT dienstverlening
Nu bestaat TechQual+: het is een meetinstrument naar klanttevredenheid ICT dienstverlening. Het betreft een gestandaardiseerde vragenlijst, die benchmarking mogelijk maakt met andere deelnemende universiteiten. Zie https://www.techqual.org/. Komt overeen met LibQual voor bibliotheken, waar de UBU al 3 keer aan heeft meegedaan! Het onderzoek is relatief eenvoudig te doen, omdat de vragenlijst al klaar staat en wordt gehost bij de organisatie; en je krijgt na afloop een rapport en een rapportage tool. Zouden we misschien met onze nieuwe ITS kunnen doen, als een soort 0-meting bij de start van de nieuwe opzet van de organisatie.

ipads uitlenen
Sommige universiteiten zijn begonnen met het uitlenen van ipads. Omdat veel studenten geen tablet hebben (het kan een laptop of pc niet vervangen, en hebben er daarom het geld vaak niet voor) maar er wel veel aan hebben. Het is doorgaans een groot succes, hoeveel ipads men ook aanschaft, ze zijn allemaal continu uitgeleend. Tips en opvallende zaken:

  • Zet een groot aantal mogelijk handige apps al op de ipad, in handige folders zodat men al een hint heeft waar de app voor is.
  • Realiseer je dat ze gegarandeerd een keer stuk terugkomen, dus dat je een budget voor reparatie nodig hebt
  • Handig: een libquide als ondersteuning voor de ipad leners/gebruikers, bijvoorbeeld: http://providence.libguides.com/AppGuide.
  • Meest gebruikte apps: safari, youtube, facebook, notes, email; privé gebruik loopt duidelijk door gebruik voor studie heen, dat is niet te scheiden.
  • itunes kan prima worden gebruikt om de ipad te resetten in de oorspronkelijke modus. Daar is een eigen account voor itunes voor nodig, die richt je helemaal in zoals je een ‘verse’ ipad zou willen hebben. Als je dan een ipad aansluit op itunes, nadat je de persoonlijke instelling heb verwijderd, wordt de ipad helemaal opnieuw ingesteld. Ik heb een papieren handleiding gekregen hoe je dat moet doet, dat lijkt vrij eenvoudig ne minder dan 45 minuten werk, waarvan 30 minuten om alle apps er op te zetten.
  • Je kunt kiezen voor supervisormode, dan kan de eindgebruiker geen apps toevoegen; als je dat niet doet, dan moet je oppassen dat de gebruiker niet op jouw account apps koopt.
  • Om vanuit 1 pc meer ipads te kunnen resetten, is een bretford sync tray for ipad handig, ook voor gelijktijdig opladen; deze heb je zeker nodig bij grote aantallen ipads.
  • Goede artikelen: http://crln.acrl.org/content/72/4/212.full en http://elearnmag.acm.org/featured.cfm?aid=1999656.
Dit bericht werd geplaatst in congressen, ICT, IT, onderwijs. Bookmark de permalink .

10 reacties op pc’s de deur uit? – selfservice weblectures – klanttevredenheid ICT – ipads uitlenen

  1. eduhackenitz zegt:

    Typisch iets voor een cloudprint service als http://www.google.com/cloudprint/learn/index.html maar dat is dan weer een ICT-UU case….

  2. Dafne Jansen zegt:

    Je bullet over iPads doet me erg denken aan wat Erik me vertelt over musea waar iPods veel worden gebruikt als multimediatourapparaat. Als je aan grootschalige uitleen zou willen doen, is dat een goede sector om de kunst eens af te kijken.

  3. mennorasch zegt:

    dat cloudprint ken ik, mooie service, heb ik een keer geprobeerd. Kon vanaf mijn smartphone direct een printopdracht geven naar de UBU printers. Mits mijn pc aanstond met google chrome opgestart…..

    ipads uitlenen lijkt me leuk; wist niet dat musea dat al doen. Kost wel geld, dus moet aantoonbaar iets toevoegen aan het onderwijs. Misschien combineren met een pilot voor een vak die onze digitale bijzondere collectie intensief wil gebruiken?

  4. Bianca Kramer zegt:

    Het ‘gewone’ Camtasia wordt in het UMC al een aantal jaar gebruikt om colleges op te nemen. Daarnaast hebben ze ook opnames zoals LectureNet die ook maakt. Enerzijds is Camtasia inderdaad technisch veel eenvoudiger dan registratie via LectureNet e.d., waardoor meer colleges opgenomen worden. Anderzijds is het resultaat weblectures in 2 formats, en is maar een klein gedeelte van de weblectures (ook) ontsloten via LectureNet en (nu nog) Omega. Een beetje een ‘mixed blessing’ dus wat mij betreft.

    Voor het resetten van iPads hebben we intern inmiddels ook een protocol om dit via iCloud te doen, dit werkt veel eenvoudiger dan via iTunes op een pc, mits… er een goede WiFi-connectie is. Instellen van beperkingen kan ook heel goed op de iPad zelf, beveiligd met een wachtwoord.

    Bianca

    P.S. iPads uitlenen als pilot binnen bepaalde vakken hebben we in 2011 gedaan!

  5. Menno Rasch zegt:

    het mooie van camtasia is dat de video’s tegenwoordig via dezelfde server als lecturenet kunnen worden ontsloten, en ook op 1 plek vindbaar gemaakt kunnen worden. Dat kan technisch gezien nu, alleen het gebeurt nog niet. Maar daar gaat men nu wel aan werken!

  6. Anja Smit zegt:

    Zullen we de desktops ooit de bibliotheek uit krijgen? Ik herken wat Menno schrijft: studenten hebben geen zin hun laptop mee te sjouwen en willen dus dat er apparatuur voor hen klaar staat in de bibliotheek . Zelfs binnen een campus…. hoe gaan we dat nou tooch voor elkaar krijgen?

  7. mennorasch zegt:

    ik denk dat als we het printen dus makkelijker maken, en misschien nog wat meer investeren in het ‘welkom heten’ van laptops, dat dat al veel zou kunnen schelen. Ik weet dat een andere bibliotheek gratis ‘randapparatuur’ uitleende: muis, toetsenbord, usb stick, netwerkkabel, etc.

  8. Peter Ruijgrok zegt:

    Bij de komende Europese Aanbesteding voor printing wordt een makkelijke methode om te printen vanaf mobiele devices meegenomen als eis. De verwachting is dat in Q4/2013 dit wordt geimplementeerd.

  9. Menno Rasch zegt:

    Dat is heel goed nieuws!!! Het staat of valt wel bij een uiterst gebruikersvriendelijke manier, ik hoop dat men dat voor elkaar krijgt.

  10. Jeroen Bosman zegt:

    Ik zou zeggen: je moet het studenten met eigen apparatuur zeker zo makkelijk mogelijk maken, maar als zij dan toch voorkeur hebben voor de desktop die gewoon laten staan. We volgen dan de keuze van de klant en faciliteren die.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s