Onderwijsparade 2015

Ik liep gisteren rond op de onderwijsparade. Het was druk, ik kwam veel collega’s tegen die ik graag wilde spreken, en er waren verse stroopwafels. Ondanks dit alles had ik ook een aantal gedachten ten aanzien van gesignaleerde trends waarvan ik dacht dat ze relevant waren voor de bibliotheek. Een selectie…

21st+Century+Word+Cloud

  • In de keynote werd bij student analytics expliciet genoemd: “use of VLE, library, journals”. Ik weet dat hier al mensen over aan het nadenken zijn, maar dit bevestigde: we moeten echt uitzoeken wat we kunnen (en mogen) meten.
  • Bij de 21st century skills werd veel aandacht besteed aan de veranderde manier van presenteren van het geleerde. Minder schrijven, meer prototyping (waar blijft die 3d printer), presenteren (soms ook op afstand d.m.v. FaceTime, Lync of Skype), maar ook bv. het reviewen van videomateriaal. Zien we daar ook een taak voor de bibliotheek, of zitten we al zo krap in de ruimte dat dit er echt niet bij kan?
  • Onze LibGuides sluiten al goed aan bij de trend “self management”, maar studenten willen zichzelf ook graag toetsen om te weten of ze voldoen aan een bepaald niveau. Kunnen we daar beter op inspringen?
  • De keynote ging ook in op “learning preferences”: de studenten werden gestimuleerd om na te denken hoe zij het best studeerden. Daarbij speelden voorwaarden zoals licht, warmte, wel of niet kunnen bewegen een cruciale rol. Wie zich afvraagt wat de bibliotheek daar mee zou kunnen doen, moet vooral a.s. donderdag naar de informatie- en discussiebijeenkomst over Samen Innoveren komen om 14.00!
  • Last but not least: enjoyment. We denken bij deze term vaak aan games en gamification, maar studenten blijken beter te reageren op gastsprekers, vrijwilligerswerk, zelf georganiseerde congresjes. Dit triggerde me, omdat ik dacht aan een gesprek dat ik met Pieter had over studenten met elkaar in contact brengen om elkaar te helpen met studiegerelateerde vragen. Als je dit op een goede manier kunt faciliteren, heb je echt iets te pakken.
  • Ik ben benieuwd naar de gedachten van andere aanwezige collega’s, maar natuurlijk ook van degenen die er niet waren!

    Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0. Bookmark de permalink .

    Een reactie op Onderwijsparade 2015

    1. Nieneke Elsenaar zegt:

      De keynote leek vooral te willen beandrukken dat er een overvloed aan invloeden is op de huidige en toekomstige student, waarbij de focus van ‘singular’ naar ‘multiple’ verschuift: niet meer rechtoe rechtaan luisteren-lezen-leren-toetsen, maar een tegelijkertijd alles opnemen, innemen, verwerken, expressie geven.

      Zijn de genoemde en benodigde vaardigheden vaardigheden voor het leven in de 21e eeuw of voor het student zijn in de 21e eeuw? Wat leer je al bijna vanzelfsprekend in de ‘University of Life”? Wat hoort onderdeel te zijn van het onderwijs?

      Binnen het onderwijs (voorbeeld instructie biologie enkele jaren geleden) werd een Libguide gekoppeld aan TestVision, waardoor meteen getoetst kon worden hoe een student de vragen maakt. Misschien is dat ook mogelijk als permanent online tool voor studenten zelf?

      En ja, de stroopwafel was lekker.

      Nieneke Elsenaar

    Geef een reactie

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s