Experiment: Twitterbot

Deze week introduceren we een nieuwe experimentele dienst: via Twitter zoeken in Omega.

Stuur een tweet naar @UniUtrechtLib met je zoekvraag (in trefwoorden) en de hashtag #zoek of #search (bijvoorbeeld: @UniUtrechtLib #search greenhouse emission dairy cattle).
Na ca. 10 minuten krijg je automatisch een tweet terug met een link naar het zoekresultaat in Omega (mobiele versie, dus geoptimaliseerd voor weergave op smartphones).

Deze nieuwe dienst is nog niet uitontwikkeld en is daarom met nadruk een experiment. De vertraging van ca. 10 minuten tussen vraag en antwoord is bv. op dit moment nog een nadeel.
Ook het feit dat vraag en antwoord in principe voor iedereen zichtbaar zijn is een punt van discussie: is dit een voordeel (denk hierbij ook aan de automatische ‘exposure’ die de dienst op deze manier krijgt) of een nadeel (wat vindt de klant ervan dat zijn/haar vraag openbaar is)? We hopen dat veel mensen deze nieuwe dienst eens willen uitproberen en ons willen laten weten wat ze ervan vinden, via Twitter (@UniUtrechtLib), Facebook of als reactie op dit blog.

Dit is natuurlijk maar één mogelijke toepassing van communicatie via Twitter, er zijn vast nog wel meer ideeën. Wat dachten jullie bijvoorbeeld van een automatisch Twitter-bericht als de UB Binnenstad vol is maar de UB Uithof nog niet? Maar er is vast nog wel meer te bedenken… reactie zijn welkom!

(voor de geïnteresseerden beschrijf ik hieronder kort de manier waarop  ik de Twitterbot heb gemaakt, bijna helemaal met online beschikbare tools!)

De inspiratie voor deze Twitterbot kwam van een initiatief van The Guardian: @ guardiantagbot, zie http://t.co/Em86NmUx
Voor de uitvoering ben ik uitgegaan van de volgende uitleg voor het maken van een Twitterbot: ‘ How to make a Twitterbot with no coding‘ (bron: http://www.digeratimarketing.co.uk)

Stap 1: Het maken van een RSS-feed van een Twitter-zoekactie naar alle tweets aan @UniUtrechtLib met de hashtag #zoek of #search. Deze informatie wordt gebruikt als input voor Yahoo Pipes (zie stap 2). Omdat de Twitter RSS-feed zelf niet gebruikt kan worden als Yahoo Pipes input, is een kunstgreep nodig: d.m.v. van een heel klein scriptje (dus helemaal ‘with no coding’ is het toch niet…) draaien we de zoekactie zelf en maken een eigen RSS-uitvoer. Update 12/07/09: De Twitterbot draait vanaf vandaag geheel via Yahoo Pipes en IFTTT, de tussenstap met een scriptje dat op de eigen server draait is dus niet meer nodig! 

Stap 2: In Yahoo Pipes laat ik elke tweet omzetten in een tweet (geen DM) aan de oorspronkelijke afzender, zonder hashtag #search of #zoek, met de oorspronkelijke zoekwoorden en een link naar het zoekresultaat in de  mobiele versie van Omega. Dit laatste is een kwestie van de zoekwoorden toevoegen aan de standaard link voor de mobiele versie van Omega, bv: http://m.library.uu.nl/omegasearch.php?q=greenhouse+dairy+emission Ook Booleaanse operatoren, haakjes en aanhalingstekens zijn in principe zo te verwerken.

Stap 3: De output van Yahoo Pipes is weer een RSS-feed, die ik als input gebruikt heb voor een andere online dienst: If This Then That (IFTTT). Met IFTT kun je (nog veel makkelijker dan met Yahoo Pipes) regelen dat wanneer er ‘iets’ gebeurt op Internet, een andere gebeurtenis in gang gezet wordt (kijk bijvoorbeeld eens naar de @Pottybot gemaakt door @bengoldacre… waarschuwing: bad language!). In dit geval post IFTTT automatisch de in Yahoo Pipes gemaakte tweet op het Twitter-kanaal van @UniUtrechtLib.

De vertraging van ca. 10 minuten tussen vraag en antwoord wordt veroorzaakt door de updatefrequenties van Yahoo Pipes (variabel) en IFTTT (15 minuten).

About these ads
Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0. Bookmark de permalink .

5 reacties op Experiment: Twitterbot

  1. Pingback: Boeken zoeken via Twitter | ANS-Online

  2. Menno zegt:

    leuk experiment hoor. En we zouden meer kunnen doen, via twitter inderdaad iets doen met de beschikbaarheid van de studieplekken, maar misschien ook de beschikbaarheid van een boek? Dus twitter ISBN-nummer en krijg terug: ‘beschikbaar in de UBB: GES:345-C” of “Uitgeleend tot 1 december” of “Niet beschikbaar, maar doorgegeven als bestelsuggestie aan de bibliotheek”

    Lijkt me leuk!

  3. Pingback: Bibliotheken en het Digitale Leven in November 2011 | Dee'tjes

  4. Pingback: Zoeken naar literatuur via Facebook en Twitter | Wilma van den Brink

  5. Pingback: Onderdeel #3 Twitter | UBUtrecht 2.0 – sociale media

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s