De Gouden Eeuw

Het Wilhelmus als strijdlied voor een land wat nog niet bestaat, Nederland als een proto-EU en angst zaaien voor spanjaarden die eigenlijk allemaal joden zijn of  moren (lees: moslims). En dan geïnterviewden die dat een beetje in de mond gelegd krijgen. Die beeldvorming is niet nieuw en dat vond ik jammer toen ik gisteren keek naar De Gouden Eeuw op Nederland 2. Maar dat was wel het enige wat ik niet goed vond eraan.

Ik ben erg onder de indruk van deze dertien delige documentairereeks, waar ‘onze’ Maarten Prak aan heeft meegewerkt als adviseur en daarmee mij een kans geeft om het er hier in te fietsen.

gouden eeuwkrant

Het programma zelf is leuk, maar wat het zo goed maakt is alles erom heen. Om te beginnen bij de website: www.goudeneeuw.nl Je komt binnen op een ‘krantensite’ die iedere dag berichten geeft over een jaar in de opstand. gisteren 1585, vandaag 1586 en morgen 1587, etc. Alsof je er live bij bent. Verder staat er op de site informatie over het programma, en een uitgebreide literauurlijst met materiaal over de Gouden Eeuw.

Prachtig, leuk gedaan. Maar daar blijft het niet bij, want hoe creatief ook het is niet zo interactief. Daarvoor gebruiken ze hun facebookpagina en daar wordt het pas echt creatief. Het programma heeft zijn eigen pagina die je kunt liken. Daarop komt nieuws over het programma en anders interessants en je kunt een testje doen welke figuur uit de Gouden Eeuw jouw beste vriend van toen zou zijn geweest, gebaseerd op de gegevens die je zelf op Facebook hebt staan. Ik heb die test gedaan en mijn beste vriend zou bijvoorbeeld Rembrandt zijn omdat ik veel foto’s op Facebook zet en we dus allebei afbeeldingen creëeren.

Er zijn naast Rembrandt nog 10(!) Gouden eeuwers mariniersgemaakt die allemaal hun eigen Facebook profiel hebben met alles erop en eraan. Zo weet ik dat Michiel de Ruyter de band Blof leuk vind (want, Zeeuw) en het Korps Mariniers, Zonnenwind Zeilreizen en meer. Die figuren gebruiken Facebook om dingen te posten Zoals als: “♪♫ Zie ginds komt Van Amstel… ♪♫
Wat een heerlijk avondje om thuis te komen!
Welkom aan wal, jongens!”  Alsof hij nu nog leeft.

Dat is een knappe actie waar heel veel werk in zit, erg goed in elkaar steekt en alles met elkaar verbindt. Het programma, de website, en vooral de inhoud van beide. Het verstrekt elkaar alleen maar. En om aan te geven hoeveel oog voor detail ze hebben: het facebook duimpje bij de ‘vriendentest’ is geen hoekig blauw handje, maar heeft een gouden mouw met een kanten kraagje. Geweldige vonst. like Ik wist niet eens dat zo iets mogelijk was.

Als je de tijd hebt, de mensen en het geld, dan is dit het voorbeeld waaraan je je kunt meten als het gaat over het gebruik van social media om je product te verkopen wat mij betreft.

Dit bericht werd geplaatst in I&M2.0. Bookmark de permalink .

2 reacties op De Gouden Eeuw

  1. frankensas zegt:

    Wat leuk Pieter! Ik heb ook met veel plezier gekeken, maar wist niet van het social media gebeuren erom heen. Bedankt!

  2. Dafne Jansen zegt:

    Wat een jaloersmakende sociale media campagne. Kunnen wij daar nou niet eens een stageopdracht van maken, dat een paar studenten voor ons zo’n campagne bedenken, bijvoorbeeld rondom het Psalter dat opnieuw gedigitaliseerd wordt?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s